KIROPRAKTORERNE

i Køge & Haslev

Smerter i brystkassen / brysthvirvelsøjlen

Området i ryggen mellem nakkens 7 hvirvler og lænderyggens 5 hvirvler udgøres af brysthvirvelsøjlens 12 hvirvler. Herpå fæster de 12 ribben, som fortil enten tilhæfter direkte til brystbenet (de øverste 6 ribben), tilhæfter via brusk til bunden af brystbenet (næste 4 ribben) eller stopper stumpt i siden over hofteskålene (nederste 2 ribben).

Ved fejlfunktion / ”låsning” i brysthvirvelsøjlens led eller ribbenenes tilhæftning kan der opstå smerter direkte i området, udstrålende langs nervernes baner langs med ribbenene (Ribbens-smerter) eller ”skyggereaktioner” / ”falske smerter” andetsteds.

Smerter langs brystsøjlens 12 brysthvirvelled

Kaldes ofte facetledslåsninger / facetledssyndrom og kan mærkes lokalt. Opstår ofte ved skæve bevægelser / drejning af kroppen eller kan være en følge af dårlig holdning ved såvel siddende som stående.

Smerterne forstærkes ofte ved nys eller dybe vejrtrækninger og kan føles som en kniv i ryggen.

Morbus Scheuermann

Nogle mennesker har en kileformet forandring af knoglefaconen i øvre eller nedre del af brysthvirvelsøjlen. Disse forandringer opstår i de sene vækstår / senpuberteten og er ikke farlige.

Hvis tre ryghvirvler ved siden af hinanden har denne kileformede facon kaldes det Morbus Scheuermann. Denne lidt unormale knoglefacon stresser musklerne langs ryggen, hvilket kan give vedvarende ubehag i senpuberteten, indtil ryggen har fundet en tilpasset balance.

Hvis Knogleforandringerne sidder i den øverste del af brysthvirvelsøjlen, kan det medføre end rundrygget holdning.

Smerter langs skulderbladene

Opstår ofte når muskulaturen langs skulderbladene kronisk er for spændt; enten som følge af nerveirritation i brysthvirvelsøjlen eller som følge af manglende bevægelse relateret til f.eks. meget computerarbejde, hvor man kun bruger muskulaturen på kroppens forside.

Ved at række eller strække armen eller overkrop kan man påvirke nogle små spændingsfølere (muskeltene) i skulderbladsmusklerne. Hvis disse muskeltene er irriteret som følge af vedvarende spænding i muskulaturen, vil denne strække-bevægelse kunne medføre en kraftig sammentrækning / muskelkrampe til følge.

I de samme områder sidder en del nerver, som kan sende summende, snurrende, smertende reaktioner ud og eventuelt ned i armen.

Smerterne bliver ofte forværret ved dreje-/bøjebevægelser af hovedet eller strækkebevægelser.

Falske brystsmerter

I en del tilfælde vil låsninger i brysthvirvelsøjlen kunne forårsage smerter, spænding eller trykken i brystet.

Hvis nerverne omkring et dårligt fungerende eller låst led bliver provokerede, vil der ofte opstå ubehag eller smerter gennem eller langs med disse nervers baner. Det vil så kunne resultere i smerter langs med ribbenene eller smerter/trykken i forreste del af brystet

Hvis læge eller hospitalsundersøgelse for hjerte- eller lungeproblemer m.v. ikke finder en årsag, kan ryggen være synderen.

Falsk astma

Visse astmalignende reaktioner kan skyldes forsnævring af luftvejene som følge af en nerveirritation i brysthvirvelsøjlen. En følgende spændingstilstand i bronkie-muskulaturen vil kunne resultere i vejrtrækningsproblemer.

Falske mavesmerter

Låsninger eller fejlfunktion i brysthvirvelsøjlens nederste halvdel kan i visse tilfælde resultere i spænding eller smerter i mave- eller nyreregionen.

Kiropraktorerne Klingaa ApS ••• CVR 16 18 71 43 ••• Klinik i Køge, telefon 56 66 28 06 ••• Klinik i Haslev, telefon 56 31 45 43